onsdag 10 september 2008

Wow vilket gäng!

Idag har jag träffat Österängens ungdomsråd för första gången. Och jag säger bara det - vilket härligt gäng.
Stort engagemang och många idéer kring verksamhet som kan bedrivas inom bostadsområdet.
Jag tror att våra barn och ungdomar är de självklara redskapen när det gäller utvecklingen av våra bostadsområden. Jag ser fram emot att få jobba ihop med denna grupp ungdomar.

Ungdomsrådet startade under våren och de har redan tillsammans med kommunens samordnare Jasmina Tomasevic ordnat mycket verksamhet för barn och ungdomar. Jasmina håller Österängsskolans gympasal öppen under 3 eftermiddagar/kvällar i veckan. I höst planerar ungdomsrådet att anordna loppis och disco för åk 5-6 för att stärka sina klasskassor inför skolresan.

En viktig fråga för områdets ungdomar är att det byggs en spontanidrottsplats typ "Puls Arena" inom området.
Självklart ska vi tillsammans med VätterHem och Jönköpings kommun göra allt för att det ska bli verklighet.
Det är viktigt för Österängens ungdomar att det finns utrymmen för att sparka boll och göra andra fysiska aktiviteter!

Ungdomsrådet fick i uppgift att tills nästa gång få fram intresserade ungdomar som kan vara med i en Mediagrupp i området. Så att vi kan synas på olika sätt utåt - t ex genom hemsida, skriva tidningsartiklar, göra en områdestidning. Ni som är intresserade av detta arbete är välkomna att höra av Er till mig.

Inga kommentarer: